Verlies en rouw

Hieronder vindt u informatie over rouw en verlies.

Verlies

We krijgen allemaal te maken met verlies. Het kan gaan om overlijden, of om ‘levend verlies’. Levend verlies gaat over allerlei andere verlieservaringen in uw leven. Zoals bijvoorbeeld het verliezen van gezondheid, werk, of verlies door een echtscheiding.  Verlies is iets ingrijpends waar tijd voor nodig is om ermee te leven.

Rouw

Rouw is een normale reactie op een verlies. Het rouwen hebben mensen nodig om zich weer aan te passen aan de nieuwe situatie. Rouw kan volgen op alle vormen van verlies.

Verlies en rouw horen bij het leven, hoe ingrijpend dat ook is.

Uiten van rouw

Mensen denken en voelen vaak verschillende dingen. De een is vooral boos, de ander vooral verdrietig en weer een ander is opgelucht. Misschien heeft u een leeg gevoel, misschien voelt u verschillende emoties tegelijk. Ook lichamelijk kunt u merken dat u rouwt, bijvoorbeeld:

• Uw spieren voelen gespannen.
  • U heeft minder zin in eten.
  • Uw concentratie is minder.
  • U bent snel moe.
  • U slaapt minder goed.
  • U bent onrustig en overactief.
  • U heeft hoofdpijn.

Rouwen doet iedereen op z’n eigen manier en in z’n eigen tempo.

Verlies en Herstel

Rouwen is aandacht geven aan het verlies én weer vooruit kunnen kijken. Dit wisselt elkaar af. Bij aandacht geven aan het verlies probeert iemand het verlies te erkennen en het verdriet toe te laten. Dit kan door erover te praten, foto’s te bekijken, te huilen. Daarnaast kan iemand ook niet bezig zijn met het verlies. Hierbij helpt het om te zoeken naar afleiding. Te sporten, hobby’s op te pakken een film te kijken. Het is ook weer mogelijk om vooruit te kijken in het leven. Nieuwe plannen te maken.

Wanneer is hulp nodig?

Na een verlieservaring volgt meestal een periode van rouw. Rouw is een normale reactie op verlies. Meestal is het niet nodig hier verder hulp voor te zoeken. Het praten met vrienden en familie is belangrijk bij het verwerken van een verlies. Als steun en troost van familie en vrienden niet voldoende is. Of het lukt u niet om het leven weer op te pakken. Dan kan verdere hulp nodig zijn.

Waar kunt u hulp vinden?

• Op de wegwijzer kunt u een organisatie zoeken. Gebruik de zoektermen ‘rouw’ of ‘ verlies’. Zo ziet u welke hulp er in Nijkerk en omgeving is.
  • Of bespreek het met uw huisarts.

Luisterend oor

Soms is het fijn als iemand luistert naar uw verhaal, zorgen of verdriet.  Volwassenen kunnen bellen met de luistertelefoon van Sensoor 0900-0767 (24 uur per dag).

Via het centrum voor levensvragen Noord West Veluwe kunt u een aantal keer in gesprek. Deze gesprekken zijn kosteloos.

Via Humanitas Noord West Veluwe zijn er vrijwilligers die een aantal keren langs kunnen komen.

Terug naar de vorige pagina

Verlies en rouw

met Kevin van den Broek