Wetenswaardigheden van het jeugd- en jongerenwerk

Het bekende spreekwoord “April doet wat hij wil”  is voor het jeugd- en jongerenwerk in Hoevelaken en Nijkerk in de maand april zeker van toepassing. Naast het feit dat het jeugd- en jongerencentrum Blits in Hoevelaken dit jaar 25 jaar bestaat en Chill-Out in Nijkerk al weer 10 jaar, spelen er in april een aantal zaken die zeer belangrijk zijn voor de toekomst van het jeugd- en jongerenwerk in de gemeente Nijkerk.

De Installatie van de Gemeenteraad van Nijkerk

Op donderdagavond 27 maart 2018 zijn de gekozen leden van de gemeenteraad van Nijkerk geïnstalleerd. Inmiddels onderzoekt een informateur welk college van welke partijen het meest voor de hand ligt. Wij volgen dit met grote belangstelling, omdat in het daarna op te stellen collegeprogramma het beleid ten aanzien van het jeugd- en jongerenwerk in Nijkerk voor de periode 2018-2022 wordt vastgelegd.

De Visie voor het centrum van Hoevelaken

Inmiddels is de Visiegroep Centrum Hoevelaken gestart met het opstellen van een concept-visie voor het centrum van Hoevelaken. Dit is voor het jeugd- en jongerenwerk erg belangrijk omdat het jongerencentrum Blits al 25 jaar in het Dorpshuis van Hoevelaken gevestigd is. Omdat het jongerencentrum aan alle te stellen eisen voldoet en door de Hoevelakense jeugd en jongeren erg wordt gewaardeerd, zijn wij dan ook erg benieuwd naar deze toekomst visie en de plaats van het jeugd- en jongerencentrum Blits daarin.

De Viering van Koningsdag in Hoevelaken en Nijkerk

Nadat Oranjevereniging Koningin Wilhelmina door een tekort aan bestuursleden en vrijwilligers helaas moest besluiten om het Koningsdag-programma voor 2018 af te gelasten heeft een aantal inwoners van Hoevelaken het initiatief genomen om alsnog een eigen programma te organiseren. In dit (voorlopige) programma zijn onder meer opgenomen:

• Een live gamespel FIFA 2018 (in samenwerking met Blits Hoevelaken). De voorrondes vinden plaats bij Blits en de halve en hele finales worden gespeeld op De Brink op het megascherm van 60 m2. Hoe cool is dit voor de jeugd?
  • Een Pannakooi bij Blits, op de Wiekslag (waar mogelijk) en de Leeuweriklaan.

Naast onze bijdrage vanuit Blits aan de Koningsdag in Hoevelaken, zijn wij vanuit Chill-Out Nijkerk tijdens de Koningsdag met de Pannakooi en ander voetbal vertier aanwezig bij het centrum van Nijkerk.

Maandthema Chill Out

In Chill-Out  behandelen we in de maand april het Thema “vandalisme en criminaliteit“. Ondanks dat de overlast van jongeren tot op heden meevalt constateren we wel dat een aantal jongeren gevoelig blijven voor vandalisme en criminaliteit. Vaak hebben ze zelf niet door welke financiële en emotionele schade ze daarbij aanrichten. Vanuit het jeugd- en jongerenwerk vinden we het belangrijk om dit met hen te bespreken en hen te laten inzien welke schade ze bij anderen aanrichten.

Maandthema Blits

In Blits behandelen we in april het thema “Cultuur” en zoemen daarbij in op de Nederlandse samenleving. Vaak wordt er gekeken naar alle verschillen die er zijn. Wij vinden dit jammer, omdat er in de praktijk veel meer overeenkomsten zijn dan verschillen. Voor jongeren is voetbal altijd een goed voorbeeld. De ene is voor Ajax en de ander voor Feijenoord. Er is dan veel strijd onder de supporters. Maar als ze samen in het Nederlands elftal spelen zijn we opeens allemaal voor Nederland. Zo hebben we leuke voorbeelden die we met de jongeren willen bespreken.

Terug naar de vorige pagina