Nieuwsbrief mei 2020

Op 28 april heeft het Kabinet besloten om de meeste maatregelen tegen het coronavirus tot en met 19 mei 2020 te verlengen. Dat betekent dat de volgende gezondheidsadviezen nog steeds gelden.

- Blijf zoveel mogelijk thuis en ga alleen naar buiten als dat nodig is.
- Houd 1,5 meter afstand tot elkaar.
- Heb je verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden Celsius? Blijf thuis. Ziek uit.
- Was je handen, schud geen handen en hoest en nies in de binnenkant van je elleboog.

Wel geeft het Kabinet meer ruimte voor kinderen en jongeren.

Buiten sporten door kinderen (kabinetsbeleid per 28-04-2020).
Kinderen tot en met 12 jaar kunnen samen georganiseerd en onder begeleiding buiten sporten en bewegen. Zij hoeven daarbij geen 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Officiële wedstrijden zijn verboden. Steeds geldt: geen ouders langs de lijn en thuis douchen. Bij klachten zoals koorts, hoesten of verkoudheid geldt ook voor kinderen nog steeds: blijf thuis.

Buiten sporten door jongeren (kabinetsbeleid per 28-04-2020).
Jongeren van 13 tot en met 18 jaar mogen georganiseerd en onder begeleiding buiten sporten en bewegen. Zij moeten onderling 1,5 meter afstand houden. Officiële wedstrijden en competitie zijn verboden. Steeds geldt: geen ouders langs de lijn en thuis douchen. Bij klachten zoals koorts, hoesten of verkoudheid geldt ook voor jongeren nog steeds: blijf thuis.

Noodopvang (kabinetsbeleid per 28-04-2020).
Scholen, kinderopvang en gemeenten spannen zich in om noodopvang zoveel mogelijk via reguliere wijze te organiseren. De noodopvang blijft ook na 11 mei beschikbaar voor kinderen van ouders van wie één van de ouders in cruciale beroepsgroepen werken en die niet uitkomen met alleen het gebruik van de reguliere opvang.

Wat betekent dit concreet voor het jeugd- en jongerenwerk in Nijkerk.

1. Buiten sporten door kinderen en jongeren in Nijkerk.

Als Stichting Jeugd- en Jongerenwerk Gemeente Nijkerk gaan wij ons van 12 t/m 29 mei inzetten om de jeugd en jongeren van 8 t/m 12 jaar en van 13 t/m 18 jaar buiten te laten sporten. We richten ons vooral op hen die geen lid van een sportvereniging zijn maar wel willen sporten. We doen dit in kleine groepen en het is belangrijk dat iedereen zich vooraf opgeeft.

In de leeftijdscategorie van 8 t/m 12 jaar bestaan de groepen uit maximaal 12 deelnemers. In de leeftijdscategorie van 12 t/m 18 jaar bestaan de groepen uit maximaal 8 deelnemers en tevens zullen wij bij deze leeftijdscategorie streng toezien op de voorwaarde van anderhalve meter afstand.

Hieronder vind je het overzichtsschema met de dagen, tijden en de locaties waar we gaan sporten. Voor de regels die we hanteren en de wijze voor het opgeven voor deelname verwijzen we graag door naar onze website www.jongerenwerknijkerk.nl.

Speelschema sport- en spel Nijkerk, periode 12 t/m 29 mei 2020
Dinsdag:

Sport en spel 8 t/m 12 jaar Voetbalkooi Hoevelaken 15:15 - 16:15 uur
Sport en spel 13 t/m 18 jaar Voetbalkooi Hoevelaken 16:30 - 17:30 uur
Woensdag
Sport en spel 8 t/m 12 jaar Voetbalkooi Nijkerkerveen 14:00 - 15:00 uur
Sport en spel 13 t/m 18 jaar Voetbalkooi Nijkerkerveen 15:15 - 16:15 uur
Donderdag
Sport en spel 8 t/m 12 jaar Ichtes school Nijkerk 13:00 - 14:00 uur
Sport en spel 13 t/m 18 jaar Voetbalkooi Sporthal Corlaer 14:30 - 15:30 uur
Vrijdag
Sport en spel 8 t/m 12 jaar Skatepark Paasbos 14:00 - 15:00 uur
Sport en spel 8 t/m 12 jaar Handbalveld Watergoor 16.30 - 17:30 uur
Sport en spel 13 t/m 18 jaar Skatepark Paasbos 15:15 - 16:15 uur

Voornoemde activiteiten zijn afgestemd met het aanbod van Nijkerk Sportief en Gezond en we zijn met hen in overleg om alles zo goed mogelijk te laten verlopen. Het is de bedoeling om een zo breed mogelijke doelgroep te bereiken en hierin samen op te trekken.

2. Noodopvang door jeugd- en jongerenwerk in Nijkerk

De jeugd- en jongerencentra Blits in Hoevelaken en Chill-Out in Nijkerk blijven in ieder geval t/m dinsdag 19 mei 2020 gesloten. Wel bieden wij gelegenheid voor noodopvang in de jongerencentra Blits en Chill-Out voor die jongeren, waarvoor het beter is om even in een andere omgeving te zijn. Deze jongeren worden via het gebiedsteam aangemeld bij onze jongerencentra. We hanteren daarbij de voorwaarde van anderhalve meter en werken met kleine groepen waardoor het voor de jongeren-werkers mogelijk is om voor deze activiteit verantwoordelijk te zijn en te blijven. We zijn blij dat we deze helpende hand kunnen uitsteken.

3. Ambulant werk op straat in Nijkerk
De jongerenwerkers zijn waar mogelijk op straat aanwezig om via het ambulante jongerenwerk op de jongeren ontmoetingsplaatsen en andere plekken waar jongeren bijeenkomen in contact te blijven met de doelgroep. Zij geven adviezen wat de jongeren wel en niet kunnen doen, omdat we zien dat zij de gevaren van het coronavirus toch minder goed inschatten dan de volwassenen.

4. Tot slot
Wij volgen nauwgezet het kabinetsbeleid met betrekking tot de bestrijding van het coronavirus en zodra de groepsactiviteiten weer mogen plaatsvinden hervatten we onze programma’s. Wij zullen dit via een nieuwsbrief, de sociale media en de pers bekendmaken en wensen iedereen veel sterkte en een goede gezondheid toe.

Bewaar het geduld, raak niet in paniek en help elkaar waar het kan en mag.

Terug naar de vorige pagina