Laaggeletterdheid Nijkerk

Vindt u lezen en schrijven lastig? Of kent u iemand die laaggeletterd is? In Nijkerk zijn verschillende instanties die kunnen helpen bij laaggeletterdheid.

Wat is laaggeletterdheid

Iemand die laaggeletterd is, heeft (veel) moeite met het lezen en schrijven van teksten. Alleen al in Nederland zijn er zo’n 2,5 miljoen mensen laaggeletterd. Laaggeletterdheid wordt ook wel functioneel analfabetisme genoemd. Analfabeten kunnen helemaal niet lezen of schrijven.

Laaggeletterdheid en dyslexie

Hoewel dyslexie ook letterlijk betekent dat iemand beperkt kan lezen, zijn dyslexie en laaggeletterdheid niet hetzelfde. Dyslexie is namelijk een hersenaandoening, waarbij de samenwerking tussen twee hersengebieden niet goed gaat, waardoor iemand niet goed kan lezen en schrijven. Toch is de scheiding tussen dyslexie en laaggeletterdheid flinterdun. Lees meer over dyslexie.

Gevolgen van laaggeletterdheid

Mensen die laaggeletterd zijn ervaren dat niet altijd als een probleem, omdat ze ermee hebben leren leven dat ze niet goed kunnen lezen of schrijven. Toch brengt laaggeletterdheid wel vervelende gevolgen met zich mee. Voor de meeste beroepen is het namelijk van belang dat iemand goed kan lezen en/of schrijven. Laaggeletterden kunnen daardoor vaak moeilijker aan een baan komen. Kinderen van laaggeletterden krijgen vaak ook moeite met lezen en schrijven, omdat hun ouders het hun niet goed kunnen leren. Ook bij andere vormen van communicatie zijn er veel problemen voor mensen die laaggeletterd zijn. Bijvoorbeeld bij:

• het lezen en invullen van belangrijke formulieren;
  • het gebruiken van computers en smartphones;
  • het lezen van bijsluiters van medicijnen.

Misschien nog wel een van de vervelendste gevolgen van laaggeletterdheid zijn de sociale gevolgen voor degene: onzekerheid, schaamte en afhankelijk moet zijn van anderen.

Hulp bij laaggeletterdheid in Nijkerk

In Nijkerk en omgeving zijn verschillende plekken waar u terecht kunt wanneer u laaggeletterd bent. Zo is er Taalhuis Nijkerk waar u beter kunt leren lezen en schrijven. Ook kunt u naar het taalspreekuur gaan voor advies over uw laaggeletterdheid. Heeft u kinderen? Dan moet u waarschijnlijk ook rapporten lezen en rapportgesprekken voeren. Bij het TaalsteunPunt op school kunt u als ouder leren om beter Nederlands te leren spreken.

Terug naar de vorige pagina